Frequently Asked Questions

Hieronder vind u de meest gestelde vragen aan ons:

Van waaruit verrichten jullie de werkzaamheden?
Batenburg Adviseurs verricht de werkzaamheden vanuit huis. Het voordeel hiervan is dat wij de tarieven laag kunnen houden. U betaalt niet voor dure auto’s of kantoorpanden.

Is het ook mogelijk om een afspraak in de avond of het weekend te maken?
Het is zeker mogelijk bij Batenburg Adviseurs om een afspraak in de avond of in het weekend te maken. Wij begrijpen dat uw hoofdzaak is uw onderneming draaiende te houden.

Ben je verplicht als zzp’er om mijn jaarrekening door een accountant of boekhouder te laten opstellen?
Hiertoe bent u niet verplicht. Er is voor een zzp ‘er geen verplichting tot een accountantsverklaring, of tot een goedkeuring. Een voordeel van het uitbesteden aan een deskundig is dat u zeker weet dat de cijfers voldoen aan de wettelijke eisen.

Waar moet een factuur aan voldoen?
De eisen aan elektronische facturen zijn hetzelfde als die voor papieren facturen. Op uw factuur zet u:

Van elke factuur die u verstuurt, moet u een kopie bewaren in uw administratie.

Kan ik mijn administratie ook gedeeltelijk uitbesteden?
Het is zeker mogelijk om een gedeelte van uw administratie uit te besteden aan Batenburg Adviseurs. Voor meer informatie hierover en de mogelijkheden kunt u contact met ons opnemen.

Hoe kan ik overstappen naar Batenburg Adviseurs?
Neemt u voor het overstappen naar Batenburg Adviseurs contact met ons op.Dan kunnen wij uw optimaal hierbij begleiden.

Werkt Batenburg Adviseurs met een automatische incasso?
Bij Batenburg Adviseurs is het mogelijk om het maandbedrag per maand automatisch te laten incasseren.

Kan ik rekeningen achteraf verwachten?
U wordt vooraf ingelicht als de factuur hoger uit gaat vallen. U krijgt dus geen onverwachte rekeningen achteraf.

Hoe zijn jullie te bereiken?
U kunt Batenburg Adviseurs bereiken via het contact formulier. U kunt een e-mail sturen naar info@batenburgadviseurs.nl . Telefonisch contact kunt uw opnemen via 06-21859689.

Hoe moet ik de administratie aanleveren?
Op het moment dat u klant wordt van Batenburg Adviseur volgt er eerst een intake. Daarin worden de inleverinstructies doorgenomen. Ook ontvangt uw een startermap waarin alle nogmaal staat uitgelegd.

Moet ik bij een eenmanszaak apart aangifte doen voor de onderneming en prive?
Bij een eenmanzaak wordt de aangifte voor de onderneming meegenomen in de aangifte inkomstenbelasting (winstaangifte). Deze dient u eenmaal per jaar te doen. Verder heeft u bij een eenmanszaak nog de aangifte omzetbelasting per periode.

Wanneer moet ik de jaarrekening deponeren bij de kamer van koophandel?
Deze hoeft u alleen te deponeren als u een van de volgende rechtsvormen heeft:

  • verenigingen en stichtingen met ondernemingsactiviteiten en een minimale netto- omzet van meer dan 4,4 miljoen euro in twee opeenvolgende boekjaren.
  • naamloze vennootschappen (n.v.’s)
  • besloten vennootschappen (b.v.’s)
  • Coöperaties
  • pensioen b.v.

Als ik vrijgesteld ben van btw wat zijn dan de gevolgen?
U mag uw klanten geen btw in rekening brengen. Als u toch btw op de factuur zet bent u verplicht deze af te dragen aan de belastingdienst. Voor de voorbelasting heeft u geen recht op aftrek.